Παρουσίαση περιεχομένου: Βιβλίο καταγραφής των πρακτικών των συνεδριάσεων της Εφορείας Μαθητικών Συσσιτίων
Η οργάνωση και λειτουργία των μαθητικών συσσιτίων διέπεται από τις διατάξεις του Α.Ν. 1787/1939 και των προς εκτέλεσή του σχετικών υπουργικών αποφάσεων µε τις οποίες ρυθμίζονται η συμμετοχή των δασκάλων στο έργο αυτό και η εποπτεία τους. Σε κάθε εκπαιδευτική περιφέρεια, η εποπτεία ασκείται από τους οικείους επιθεωρητές, που ορίζονται ως πρόεδροι των Επιτροπών Μαθητικών Συσσιτίων, οι οποίες υπάγονται στην Κεντρική Υπηρεσία Μαθητικών Συσσιτίων του Υπουργείου Παιδείας.
Η δυνατότητα συμμετοχής στο μαθητικό συσσίτιο είχε κριτήρια κοινωνικά:
«α) μαθητές των οποίων οι γονείς ήταν αποδεδειγμένα άποροι, μη επαρκούντες στην διατροφή των τέκνων τους,
β) μαθητές άνευ μητρικής φροντίδας ή υπό οικογενειακές εν γένει συνθήκες, οι οποίες δεν εξασφαλίζουν ικανοποιητική στο σπίτι διατροφή (πατέρας άνεργος, μέθυσος κ.λπ.),
γ) μαθητές εξ οιουδήποτε λόγου σε έκδηλο υποσιτισμό διατελούντες και
δ) μαθητές μακριά του σχολείου διαμένοντες και για τους οποίους καθίστατο αδύνατη η επιστροφή στο σπίτι και διατροφή την μεσημβρία.»
Το μαθητικό συσσίτιο παρέχονταν είτε υπό την μορφή πρωινού ροφήματος μόνο, και περιείχε γάλα (75-100 δρ.), όπου τούτο ήταν εφικτό, με ψωμί, κακάο, ή τσάι με ψωμί, ή σούπα από ρύζι ή φιδέ ή ρυζόγαλο, τυρί με ψωμί, μαρμελάδα, φρούτα εποχής κ.λπ. είτε προγεύματος μόνο ή σε συνδυασμό με πρωινό ρόφημα. Σπανίως χορηγούνταν και φαγητό το απόγευμα.
Κατά το σχολικό έτος 1946-47 χορηγήθηκαν τρόφιμα που αναλογούσαν κατ’ είδος και ποσότητα σε κάθε μαθητή ανά μήνα (26 συσσίτια). Κάθε μαθητής ελάμβανε καθημερινώς: ένα κύπελλο γάλα (είτε εβαπορέ ή σε σκόνη) με ζάχαρη, γλυκόζη και κακάο, και κάθε μήνα 10 συσσίτια από κρέας με χόρτα ή χοιρινό με αυγά ή κρέας κονσέρβα, 10 συσσίτια από όσπρια, 6 συσσίτια από τυρί και για 11 ημέρες μηνιαίως μαρμελάδα ή γλυκό μήλο και για 10 ημέρες το μήνα βούτυρο φιστικιών, με μαρμελάδα. Από το 1963 προστέθηκε και μεσημβρινό γεύμα.
Τα μαθητικά συσσίτια αποτελούσαν πλέον δραστηριότητα της καθημερινής λειτουργίας του σχολείου, το οποίο είχε και την ευθύνη της αγοράς τροφίμων και της παρασκευής και διανομής των γευμάτων μέσα στους χώρους τους. Επίσης παγιοποιείται ο θεσμός των συσσιτίων και καθιερώνεται η συμμετοχή σε αυτά όλων των μαθητών, ώστε να εκλείψει οποιαδήποτε κοινωνική διάκριση και άνιση μεταχείριση των μαθητών.
Το 1967-68 καταργείται η λειτουργία των Μαθητικών Συσσιτίων στα σχολεία και καθιερώνεται η 5 δραχμών χορηγία σε ορισμένους μαθητές μέχρι καταργήσεως του θεσμού «λόγω βελτιώσεως των συνθηκών στη Χώρα.»
|